#2 ‘Become a rockstar’, dus bouw een merk

Wil je als marketing manager of bedrijfseigenaar je alsjeblieft voornemen om als merk een sterrenstatus te krijgen. En dan kun je besmuikt lachen, maar dit is iets wat al jaren werkt. En het wordt met al het AI-geweld en veranderingen in Google en andere platformen alleen maar belangrijker. Nu hoef je van mij niet te gaan zingen of hyper in de camera te schreeuwen zoals de gemiddelde YouTuber. Wat ik wil zeggen is dat je aandacht mag geven aan de persoonlijkheid, authenticiteit, autoriteit van een merk. Het menselijk maken, jezelf durven laten zien, je visie/mening laten horen. Dat geldt niet alleen voor individuen, maar het geldt ook voor bedrijven. Een bedrijf heeft een ziel en kun je zien als persoonlijkheid. Daar consistent in acteren maakt authentiek en bouwt autoriteit op. Denk aan merken als Red Bull, Nike of Hubspot. Ik ken daarvan geen gezicht, maar hun manier van acteren is wel herkenbaar. 

Voor een gemiddeld MKB bedrijf is het wel slim om een gezicht aan de organisatie te geven door experts binnen de club een podium te geven. Vooral het management mag z’n gezicht laten zien en z’n stem laten horen. Wat is de visie waarmee het bedrijf vooruit gaat, wat is de drijfveer van de organisatie? Wat is jullie verhaal? Dat is waardoor klanten zich aangetrokken voelen. Immers ‘the vibe attracts the tribe’. Durf kleur te bekennen en daarmee ook het risico te lopen dat je klanten afstoot. Elon Musk is daar een heerlijk voorbeeld van. Hij maakt van zijn hart geen moordkuil. Dat levert hem veel commentaar, maar ook een hoop fans op. En fans krijgen is wat je wil als organisatie, toch? Oatly is ook een goed voorbeeld van een merk met een duidelijke persoonlijkheid. Zij zetten humor in om een statement te maken, als een echte nar.

Teveel managers zijn te bescheiden en bang voor reputatieschade. Dat is valse bescheidenheid. Je hoeft niet allemaal de souplesse van Gary Vee of Bas Smit te hebben. Ook voor meer ingetogen karakters is voldoende ruimte. Op Linkedin doen posts met persoonlijke foto’s erbij het bijvoorbeeld een stuk beter dan willekeurige stockfoto’s. Dus laat jezelf (als organisatie) zien in 2024. Geef aandacht aan je brandstrategie. Bepaal welk archetype je bent. Dat helpt je niet alleen in je marketing- en contentstrategie, maar in veel meer bedrijfsprocessen. 

PS. de afbeelding van deze blog is gemaakt met Dall E. Niet echt top vind ik.


Vorige
Vorige

#3 Kwalitatieve content geven, geven, geven

Volgende
Volgende

#1 Generative AI als handige aanvulling