Storytelling om op te vallen, jeah right…
“Wil je opvallen en impact maken met je content? Gebruik dan storytelling! Giet je boodschap in de vorm van een verhaal, en magic will happen” Jeah right ?!?!
Soortgelijk advies kom ik vaak tegen op de kanalen. Ik ben het er helemaal mee eens, en tegelijkertijd vind ik, ‘miss Story Marketing’, het verdomd moeilijk om te doen. En ik ben niet de enige, blijkt wel uit de vragen die ik krijg. Niet alles is namelijk te gieten in een ‘er was eens’ of ‘dit heb ik meegemaakt’ format.
Denken vanuit de klant
Dus hoe gebruik je dan de kracht van verhalen in je marketing? Mij helpt het vooral om vanuit de klant te kunnen denken. Dat werkt zo:
Snap hoe het patroon van een verhaal in elkaar zit, dit komt namelijk overeen met de buyer journey. Kort weg is een verhaal in deze stappen opgebouwd: kennis maken met de wereld van de held (staus quo), probleem doet zich voor, uitnodiging om dit op te lossen (call to adventure), leren kennen wat (verschillende) helper(s) kunnen bijdragen, avontuur dat ze samen aangaan om tot oplossing te komen, crisis die overwonnen moet worden, beloning als oplossing van probleem en ze leefde nog lang en gelukkig.
Visualiseer de buyer journey van jouw ideale klant volgens het patroon van een verhaal alsof het een film is, als een scenario bestaande uit verschillende scenes of afleveringen. :
hoe ziet zijn/haar wereld er nu uit,
welke problemen komt hij tegen,
welke oplossingen kunnen hem helpen,
welke helpers komt hij tegen,
wat kan jij hem bieden als helper,
wat nodigt hem uit om een stap te zetten naar jouw oplossing,
wat kan hij verwachten als hij met jou het avontuur aangaat
welke obstakels kom je tegen die hij moet overwinnen
hoe ga jij als helper hem daarbij helpen
hoe ziet het leven eruit als de oplossing of beloning gekomen is
welke volgende problemen doen zich daarna voor
welke oplossing biedt jij daarvoor
wat kan hij dan verwachten
welke crisis gaan jullie samen overwinnen
welke beloning wacht er dan
etcetera
Elke scene kun je vatten in een stukje content. Dat hoeft dan niet iedere keer in de vorm van een verhaaltje. Een bericht over de verschillende trends in de markt kan een prima start zijn van een groter verhaal, waarin een professional zich herkent.
Rijg alle stukjes content aan elkaar door linkjes te gebruiken. Ik geef hier een voorbeeld: Het onderzoek naar de verschillende trends in de markt kun je delen via een persbericht en opknippen in verschillende social media posts. Hiermee speel je in op de leefwereld van de professional om zijn/haar aandacht te trekken. Die link je naar een blog over het trend rapport. Daarin link je naar een whitepaper waarin de verschillende oplossingen c.q. beloningen beschreven staan en meerdere tips om dit zo goed mogelijk te implementeren in je organisatie. Daarin neem je 1 of 2 cases op van bedrijven die deze problemen reeds opgelost hebben. Daarin neem je en link op naar een blog over de meest voorkomende fouten die een organisatie kan maken in de oplossing van dat probleem. Dit allemaal bespreek je in een vod/podcast. Tevens neem in de whitepaper, blog en shownotes een link op naar de ROI calculator. De uitkomst van de calculatie kan gemaild worden met een uitnodiging voor een persoonlijk gesprek of webinar dat je over het onderwerp hebt georganiseerd.
De kracht van het verhaal zit hem in het correct linken van de content. Hierdoor laat je de ideale klant zelf zijn relevante stukjes van zijn verhaal verzamelen.
Als je het voorbeeld zo bekijkt, dan doe je als marketeer waarschijnlijk al een hoop goeds. Het denken in verhaallijnen helpt je dus vooral om te zien wat er in je informatievoorziening ontbreekt. Het geeft je inspiratie om meer content te maken over een bepaald onderwerp. En het geeft je houvast om de juiste informatie aan elkaar te linken om echt campagnematig te werk te gaan.
Storytelling helpt je verplaatsen in de leefwereld van de held
Door het denken in verhalen ben je vooral beter in staat om je te verplaatsen in de ideale klant. Want uiteindelijk gaat het erom dat jij hem of haar op de beste manier weet te helpen. En die journey begint lang voordat het product überhaupt gekocht wordt.
Wil je meer informatie over storytelling in marketing, luister dan deze podcast of lees deze blog.
Door je hieronder in te schrijven voor de nieuwbrief ontvang je (on)regelmatig een portie inspiratie over branding, marketing of content in je e-mail :-)