Hoe zit dat nou met purpose, missie, visie en why?

… en hoe helder zijn deze binnen de organisatie?

Ik zit in een call naar aanleiding van een team training. De MarCom manager kijkt vanuit de andere kant een beetje glazig naar het scherm. Ze hoopt van mij de oplossing te krijgen om het losse zand te verbinden, meer gestructureerd te werken en flow te krijgen in haar team om de doelen te realiseren. Ik vraag haar of de visie van het bedrijf wel helder is en of er door het management logische keuzes worden gemaakt. Want als er geen koers is, dan kunnen we beter met het management aan de slag in plaats van een training te doen met het team... Daar raak ik een gevoelige snaar. Zij probeert inderdaad iets te fixen in het team, wat op dat niveau helemaal niet te fixen valt.

Gouden ei

Veel marketing- en/of communicatie teams zijn op zoek naar het gouden ei. Een manier waarop ze meer grip krijgen op hun werk, structuur kunnen aan brengen of inhoud kunnen geven aan de activiteiten om zo de gewenste resultaten te boeken. Die resultaten zijn meestal gebaseerd op doelstellingen als zoveel meer leads of x% meer omzetgroei of een nieuwe markt veroveren of share of voice met x% te vergroten. Maar hoe doe je dat? Met Purpose marketing, performance marketing, data driven marketing, storytelling, customer centric, AI… name it? Allemaal helemaal fantastisch, mooie gouden eieren.

Rondjes draaien

Mits helder is wat de koers is die de organisatie wil varen… Waarop stuurt men, wat is de focus? Hoe vaak gebeurt het dat je een plan maakt op basis van richting A en dan een maand later toch richting B de prioriteit krijgt, omdat daar een kans ligt. Al zigzaggend baant de afdeling zich een weg voorwaarts of blijft hangen in de draaikolk van het rondjes draaien. De frustratie onder medewerkers neemt toe, de motivatie daalt en men vliegt uiteindelijk weg of gaat de ziektewet in. Dat is jammer, en onnodig. Want een heldere visie geeft medewerkers houvast en kader om doelgericht te werk te kunnen gaan. Het is de koers waarop iedereen binnen het bedrijf kan varen. Het biedt de mogelijkheid voor alle teams binnen de organisatie om constructief te bouwen aan het bedrijf. Waarom is het dan nog zo vaak niet helder?

It all starts with Why

Simon Sinek sprak deze zin al jaren geleden uit. Ook hij geeft aan dat de meeste bedrijven onvoldoende stilstaan bij waarom ze de dingen doen die ze doen. Vaak is het echt een kwestie van stilstaan, voelen (ja, voelen) en beslissen. Intuitief antwoord geven op vragen als; Waarom doen jullie wat je doen? Welke rol wil je vervullen? Wie zijn jullie als helper? En hoe zet je dat in de wereld? Meeste leiders, directeuren, MT’s weten en voelen dit wel. Als het klopt, dan is het authentiek en is de beslissing makkelijk gemaakt. Als het helder is, dan is de koers makkelijk bepaald. En vaar daar dan op. Elke dag weer beslissen in lijn met de koers. Dat betekent ook ‘nee zeggen’ tegen zaken die je uit koers brengen.

Maar hoe zit dat dan met termen als Visie, Missie en Purpose

De why, of het waarom, bevat de visie en de missie. Het wordt ook wel vertaald in purpose, een woord dat zich in het Nederlands vertaald als doel. Het gegoochel met woorden maakt het niet makkelijker. De intepretatie ervan blijkt altijd verschillend. Vaak zijn er in het verleden wel uitvoerige visie documenten opgesteld en is de missie in een prachtige mission statement op papier gezet. Meestal in zulke abstracte woorden dat geen hond in de organisatie er wat mee kan, laat staan er naar leeft. Zelfs het management niet.

Gevolg: de organisaties wordt bestuurd door de waan van de dag. Te vaak wordt er geacteerd vanuit opportunisme en zijn KPI’s en targets leidend in de keuzes die gemaakt worden. Op zich logisch, zou je zeggen. Als organisatie moet je zorgen voor financiële stabiliteit en dient er rekening gehouden te worden met allerlei belangen. Eens, maar varen zonder bestemming leidt er toe dat de organisatie niet vooruit gaat en moe wordt.

Hoe bepaal je dan de koers?

Bijgaand plaatje ben ik jaren geleden eens tegen gekomen. Ik weet niet meer wie het heeft gemaakt, maar het geeft mij wel een hoop duidelijkheid. Voordat je gaat plannen en doen, moet je dus nadenken. Of liever gezegd stilstaan, voelen en bepalen wat klopt.

Wat is de visie? Beantwoord vragen als: wat zie je voor je, wat is de droom van de organisatie, wat willen we bereiken? Dit is bedoeld om te inspireren, net als de strategie en de doelen. En voor de missie, beantwoord; Waar sta je voor, wat is jouw opdracht of rol als helper? Dit geeft houvast voor de praktische invulling. Visie en missie te samen is in mijn optiek de Why. Waarom je het doet, waardoor je als organisatie wordt gedreven. En dat komt in mijn optiek weer overeen met het begrip purpose.

Als je dit als management helder voor ogen hebt -zonder moeilijke, hoogdravende woorden maar gewoon eerlijk zoals het is-, kan je de verschillende teams inspireren en een kader geven voor de praktische uitvoer van beleid. Dan is er ruimte om na te denken over de praktische invulling. De invulling is het hoe en dat ligt bij de verschillende teams. Dan zet je de klant centraal en ga je nadenken over zijn/haar verhaal. Dan komt storytelling om de hoek kijken en bedenk je in welke vorm je de doelgroep het beste kan bereiken. Daar kan je dan doelen en KPI’s etc aanhangen, zodat je lekker data driven en performenced based bezig kan zijn. En hoeft er niks gefixt te worden.

>Willemijn<

Vorige
Vorige

Het aankoopproces is chaotisch en niet lineair

Volgende
Volgende

Wat is het verschil tussen Storytelling in marketing en Story Marketing?