Marketing is vooral ZIJN, dan pas DOEN…
Dit is mijn ervaring na jaren binnenkijken bij en advies geven aan verschillende B2B of B2C bedrijven. In negen van de 10 gevallen weten ze niet welke marcom strategie te volgen, hebben ze moeite met het verhaal, worstelen ze met het hoe of stroom het gewoon niet lekker. Wat mij opvalt is dat ze vooral denken dat ze iets moeten DOEN. Ze twijfelen of ze genoeg actie ondernemen of denken dat ze het niet goed DOEN. Niets is minder waar. Waar veelal de blokkade ligt is dat ze niet bewust zijn van wie ze ZIJN als organisatie en de onderstromen die daar bij horen niet zien. Dat definieert namelijk een sterk merk. Laat me uitleggen wat ik daarmee bedoel.
Definitie van Marketing is doen
De definitie van marketing volgens Wikipedia luidt als volgt: “Marketing is alle activiteit die een bedrijf uitvoert om de verkoop van producten of diensten te bevorderen. Eerder werd marketing gezien als het geheel van alle activiteiten die erop gericht zijn om, samen met de afdeling verkoop de ruil van producten of diensten te bevorderen.” Als ik dit lees, lees ik vooral ‘actie’ c.q. marketing = DOEN. Dus als je maar doet, dan komt die verkoop wel goed.
Het kost steeds meer moeite
Helaas gaat die vlieger binnen veel bedrijven niet op. Er wordt door de gemiddelde marketeer of marketing afdeling binnen een gemiddeld MKB-bedrijf heel hard ‘gedaan’. Op korte termijn zal het wat opleveren, maar dezelfde of meer resultaten halen kost over tijd steeds meer moeite. Met als gevolg dat de resources en ideeën uitgeput raken en frustraties binnen de organisatie toenemen. Of de onzekerheid neemt toe, marketeers gaan nog harder hun best ‘doen’ en raken opgebrand...
Stop it!
Zonde van tijd, geld en vooral talent!! Negen van de tien keer zit het hem namelijk helemaal niet in het DOEN. Als de marketing moeizaam verloopt, zit het hem vooral in het ZIJN. Wie en wat er IS in de organisatie, zichtbaar en onzichtbaar. Het kan bijvoorbeeld niet stromen omdat het leiderschap ontbreekt. Of de visie en doelen niet helder zijn. Of omdat er geen samenwerking is tussen de afdelingen. Of omdat er onvoldoende resources beschikbaar zijn. Of omdat er sprake is van dubbele angenda’s. Dit zijn aspecten die allemaal van invloed zijn op de resultaten van marketing.
Marketing als systeem
Marketing is een systeem dat de organisatie vertegenwoordigt. Het systeem is opgebouwd uit meerdere lagen, net als een ui. Beginnend met de kern van de organisatie. Dat is de persoonlijkheid van de organisatie, de ziel zeg maar. Het komt tot uiting in de cultuur. Dit is er gewoon, dit is het ZIJN. Daarin zitten ook de missie en waarden die gelden in een organisatie, het type leiderschap en de manier van samenwerken. Dit stuk bepaald hoe de energie stroomt in de organisatie. Deze energie trekt (wel of geen) klanten aan. Als een organisatie niet bewust is van de kracht van de ziel of de eigen persoonlijkheid niet onderkent, stroomt de energie niet lekker. Dat heeft effect op het DOEN (of niet doen) van de rest van de organisatie. En dat wordt (onbewust) opgemerkt door (potentiële) klanten. Als de ziel of persoonlijkheid (h)erkent wordt, er mag ZIJN en vervolgens naar wordt gehandeld cq. GEDAAN, dan is hier sprake van authenticiteit en basis voor vertrouwen. Die oprechtheid is aantrekkelijk, als een magnetische kracht. Dat is wat een sterk merk definïeert.
Vanuit de ziel komt de strategie
Vanuit de ziel van de organisatie, de persoonlijkheid, wordt de strategie bepaald en koers uitgezet. Hoe meer bewust de organisatie is van wie ze ZIJN, waar ze naartoe willen en waarom, hoe makkelijker het wordt om te bepalen wat te doen en hoe ze dat moeten doen. Wederom als er op één van de elementen van deze laag onduidelijkheid is, zal dat direct effect hebben op de energie en dus de resultaten van de marketing. Want the vibe attracts the tribe.
Na strategie kom pas DOEN
Als de strategie helemaal helder is, dan pas komt de executie. Maar ook daarin komt het ZIJN weer heel duidelijk naar voren. Content wordt makkelijker gemaakt als de makers weten wie de organisatie is en wat het wil. Gedrag is helder, tone of voice is helder, dat zijn echt elementen van het authentieke ZIJN. Het ZIJN bepaalt ook hoe de rolverdeling is, hoe de processen lopen en hoe het resultaat van de activiteiten wordt ervaren. Mocht het daarin stroef lopen, dan heeft dat dus niet direct te maken met de efforts die de marketingafdeling onderneemt, maar is het een representatie van hoe de organisatie is. Dit is wat een sterk merk definieert.
Niet méér DOEN, maar méér ZIJN
Dus mocht je het gevoel hebben dat de marketing niet zo lekker stroomt: Marketeer stop dan met nog harder je best doen en Managent of Sales stop met wijzen naar marketing. Sta stil en ga met elkaar alle punten in het systeem eens langs en voel hoe die ZIJN. Niet bedenken, maar je onderbuik laten spreken. Binnen 1 seconde antwoord geven. Klopt dit of klopt dit niet? Ja of nee? Als je op sommige punten een blokkade ervaart, schrijf deze op. En gebruik ze als spiegel om helderheid te krijgen binnen de organisatie, wordt een sterk merk. Daar gaat iedereen beter van stromen. Ook jouw (potentiële) klanten.
Systemisch werk
Vind je dat als Marketeer te lastig of heb je als Management behoefte aan een onafhankelijke blik op je eigen organisatie, ik kijk graag met je mee. Door gebruik te maken van systemische principes krijg je verrassende inzichten en kan je de boel weer laten stromen.